برق یا الکتریسیته کشف کیست ؟
نوشته شده توسط : الکترون

نخست یک نکته ی بسیار جالب درباره ی الکتریسیته برایتان نقل می کنم .

با آن که هزاران سال است که بشر به این پدیده ی طبیعی می اندیشد ، ولی باز هم هنوز به درستی نفهمیده که الکتریسیته چه می باشد !

اکنون عقیده ی دانشمندان بر این است که در همه چیز ذراتی یافت می شوند که بار الکتریکی دارند . بنابر این نظریه ، می توان گفت که الکتریسیته حرکت و جریان الکترون ها یا سایر ذراتی است که بار الکتریسیته دارند .

واژه ی الکتریسیته از واژه ی یونانی الکترون گرفته شده است . اکنون آیا می دانید که معنای «الکترون » چیست ؟

الکترون به زبان یونانی یعنی کهربا . یونانیان در ششصد سال پیش از میلاد مسیح پی برده بودند که هرگاه کهربا را مالش دهند ذرات کوچک کاغذ یا پوشال های سبک چوب را به خود جذب می کند .

تا سال 1672 مطالعات بشر درباره ی الکتریسیته پیشرفتی نکرد . ولی در آن سال اتو فون گریکه بار الکتریکی قوی تری را عرضه کرد . او دست خود را در برابر گویچه ی گردانی از گوگرد نگاه داشت و بدینوسیله توانست بار الکتریکی بیشتری به دست آورد . در 1729 استفن گری دریافت که موادی مانند فلزات می توانند بار الکتریکی را از جایی به جای دیگر حمل کنند . از این جا بود که مواد هادی یعنی «رسانا » ها کشف شدند .

استفن باز دریافت که برخی مواد دیگر مانند شیشه ،گوگرد ،کهربا و موم نمی گذارند الکتریسیته از جایی به جای دیگر منتقل شود . این ها را عایق یعنی مواد باز دارنده نام نهادند . گام مهم بعدی در 1733 برداشته شد ، زیرا در آن سال یک فرانسوی به نام فی دریافت که الکتریسیته دارای دو نوع بار است: بار مثبت ، بار منفی .

البته اشتباه « فی » در این بود که می پنداشت :بار مثبت و منفی ، دو نوع مختلف از الکتریسیته به شمار می روند .

سر انجام بنجامین فرانکلین آمد و کوشید که الکتریسیته را به بهترین گونه تعریف کند. به عقیده ی او هر چیزی در این عالم نوعی « جریان الکتریسیته » در بر دارد . بر اثر اصطکاکی که میان اجسام پدید می آید بار الکتریسیته یکی از آن دو کم می شود و بر بار دیگر می افزاید .

امروزه ما می گوییم که این گونه « جریان » پدیده الکترون ها می باشد ، الکترون هایی که البته بار منفی در بر دارند.

نخستین جهش مهم در علم الکتریسیته گویا به سال 800 پدید آمد . یعنی هنگامی که الکساندرو ولتاموفق به اختراع نخستین باطری در جهان گردید .

باتری نخستین منبع پایدار برای تولید الکتریسیته بود که توسط دانشمند مزبور ، در اختیار بشر قرار گرفت . از آن پس پیوسته کشف های مهمی به منظور استفاده از الکتریسیته ، صورت گرفته است .




:: موضوعات مرتبط: چی؟کجا؟کی؟چگونه؟ , ,
:: بازدید از این مطلب : 4506
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 بهمن 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: